Blogg

Behöver du flyttfirma i Göteborg?

5 dec 2019

Ska du flytta i Göteborg? Då kanske du behöver en flyttfirma i Göteborg. Ibland kan en flyttfirma hjälp en med en flytt som kanske känns för mycket. När man har heltidsjobb, dubbla arbeten (både på jobbet och sedan jobbet hemma) och har barn och ungdomar som vill ha sitt. Ska man hinna med allt som krävs, kan det bli för mycket när man sedan dessutom ska flytta. Då är det bra att veta att man kan få all den hjälp som man kan behöva.

Finns över ett 50-tal flyttfirmor i Göteborg, vilken av dem alla ska man välja? En del av dem har olika inriktning. Vissa har bara själva flyttjänsterna, andra erbjuder hela paletten av olika tjänster som kan behövas. Men vilken flyttjänst vill du få hjälp med? Och har du kommit ihåg att boka flyttfirman?

Så kan det gå till att flytta

 

Hur vill du flytta?

7 okt 2019

Om det är så att du ska dra upp bopålarna och flytta dem, så kan man behöva hjälp och slippa göra allt själv. Det går alldeles utmärkt att anlita en flyttfirma för den som har för mycket att göra. Arbetar man heltid och man ska flytta mitt i säsongen när det är som mest att göra på jobbet, då kan man behöva anlita en flyttfirma, som inte plötsligt befinner sig på Östersjön med hela ens bohag och tänker sälja det till högstbjudande i något obskyrt öststatligt land.

Man kan välja mellan att få allting packat i prydliga lådor, till att få allt som man har; möbler och lådor transporterade till det ställe dit man ska flytta. Sedan kan man få allt uppackat också om man så önskar. Då behöver man bara ge nyckeln till flyttfirman så ser de till så att alla saker kommer på plats.

Man kan även anlita flyttfirma till flyttstädning

Det finns vissa flyttfirmor som erbjuder flyttstädning, om det är så att man önskar det. På så sätt behöver man inte ens tänka på saken, utan bara åker till sin nya adress och flyttfirman tar hand om allt det praktiska. Det finns till och med de som väljer att sälja  hela det gamla bohaget, och köper alla möbler nya, liksom allt annat som man önskar sig i sitt hem. Det enda som man kan behöva är då att en flyttfirma kör allting till den firma som kanske köper hela bohag. Det kan vara antikvitetsfirmor och andra firmor som lever på att de kan köpa möbler och begagnade saker billigt och säljer dem dyrt.

Pensionärer kan behöva flyttfirmor

Är man till exempel gammal och trött, kan man behöva hjälp att flytta. När man inte längre är stark kan man behöva hjälp av någon som är både ung och stark, när det kommer till att bära möbler och andra tunga saker. Då kan man även behöva att en städfirma kommer och ser till så att allting blir rengjort och städat efter att allting har lyfts ut ur den gamla bostaden. Ska man sälja sin bostad, är det ännu viktigare att bostaden är riktigt genomstädad. Då vill nog inte nästa boende städa efter den som har bott i bostaden innan. Dessutom kan man behöva en visningsstädning, som då genomförs innan man visar upp bostaden för en eventuell försäljning. En mäklare kan tycka att man kan behöva städa ordentligt innan man visar upp en bostad, så den blir så attraktiv som möjligt.

Behöver du flyttstädning på Södermalm?

22 jul 2019

Behöver du flyttstädning på Södermalm? Om det är dags för en flytt på den populära stadsdelen kan det vara svårt att hitta rätt städfirma på Södermalm. Det finns många städfirmor, men vilken är rätt? Vad som är rätt, kanske varierar från person till person, kanske du menar, men det anser inte vi. Då finns det vissa kriterier som gäller för alla som är rätt städfirma för uppdraget att städa så att flyttstädningen blir godkänd antingen av en hyresvärd eller av nästa bostadsägare. Här stället i upp de kriterier som är viktiga för att en flyttstädning ska anses vara bra.

1. Noggrann flyttstädning

För det första måste en städfirma utföra en noggrann flyttstädning för att den ska bli godkänd. En noggrann flyttstädning innebär att allting mellan golv och vägg är rengjort. Det är det enda som krävs, vilket inte är så lite. Man måste alltså rengöra golv, väggar, innertak och allt som finns i inredningen, såsom köksskåp, toalettstol, handfat, badkar, dörrar, fönster, fönsterbrädor, element och vägglister, liksom golvlister. Först är allt det är rengjort godkänns flyttstädningen.

2. Företaget ha F-skattsedel

Städfirman som kommer och utför flyttstädningen på Södermalm måste ha en egen F-skattsedel för att man ska få dra av på Rut-avdraget för arbetskostnaden. Annars är avdraget ogiltigt. Det är mycket viktigt att känna till innan man ska bestämma en städfirma som kommer ut och gör flyttstädningen på Södermalm.

3. Ha egen ansvarsförsäkring

Det är bra om städfirman har egen ansvarsförsäkring vilket gör att de kan ta ekonomiskt ansvar ifall att något händer. Det visar på att företaget är ansvarsfullt och tänker på konsekvenserna ifall något skulle hända.

4. Erbjuda nöjd-kund-garanti

Erbjuder de garanti på sitt arbete, ser de också till att städa till kunderna blir nöjda med deras städning. Skulle de inte bli det, kommer de i så all ut och städar tills det blir bra. Har de en nöjd-kund-garanti ser de till att alla parter i en flytt blir nöjda.

Välj rätt städfirma så alla blir nöjda

Välj rätt städfirma när du ska ordna med en flyttstädning. Tar du med alla kriterier när du ska bestämma dig för en flyttstädning vet du att du blir nöjd med resultatet och det är ju det viktigaste, eller hur? Det är viktigt med alla kriterierna för då kommer du inte att ångra att du anlitade det städföretaget. Om du hittar en sådan städfirma som uppfyller alla kriterier har du tur. Så tveka inte.

Utbildning i Enköping kan möta behovet av stensättare

9 jul 2019

Stensättare har under lång tid varit ett så kallat bristyrke. Med andra ord att det finns för få utbildade personer i yrket i förhållande till efterfrågan på marknaden. Det var en av orsakerna till att en ”stenskola” öppnades 2018 i Enköping (mitt mellan Stockholm och Västerås).

Över hela Sverige har bristen på stensättare varit stor under flera år. Efterfrågan i exempelvis Stockholm har varit så stor att lönerna pressats uppåt och företag har headhuntat kunnig personal direkt från utbildningar.

Ett företag i Enköping hade liknande problem då de sökt personal men inte kunnat hitta personer med korrekt utbildning. Lösningen blev att starta en egen stenskola. Bland annat fick de med S:t Eriks Betong på tåget vilket är en av Sveriges största aktörer inom betong- och stenprodukter till trädgård.

Utbildningen är på 18 veckor där nio veckor är teori och nio veckor praktik då eleven får gå med en stensättare. I början sker det genom att eleven får göra enklare arbeten men över tid är det tänkt att eleven ska kunna testa på de flesta moment som yrket innebär.

Något bidrag eller lån går inte att få för utbildningen vilket innebär att det främst blir företag som väljer att utbilda sin personal. I och med att skolan har ett strategiskt läge med närhet både till Västerås, Uppsala och Stockholm kan många elever komma därifrån. Men bristen på stensättare är stor även i andra delar av landet vilket innebär att deltagare kan komma från en rad orter. Det är även möjligt för en privatperson att utbilda sig till stensättare via kursen även om man främst vänder sig till företagare som vill ge sina anställda en grundutbildning eller vidareutbildning.

Stor brist i storstäderna

Att det är stor brist på kunniga stensättare visas även i en artikel i Göteborgsposten. Där är det Bohusläns kooperativa stenindustri som bidrar med kunskap och material för att skapa utbildningsmöjligheter. Det nämns även att utbildningar finns i Uddevalla genom utbildningsföretaget Motivera.

För plattsättare i Stockholm finns vissa lokala utbildningar men även utbildningen i Enköping då man lätt kan pendla till staden under de nio veckor som den teoretiska utbildningen genomförs. Praktik kan eventuellt genomföras i den egna staden och måste därmed inte ske i Enköping.

Tycker du om att jobba utomhus, vara praktisk och arbeta med skapande kan stensättare vara ett framtidsjobb. Med rätt utbildning är i alla fall arbetsmarknaden otroligt god. Detta i princip var i landet man än väljer att söka jobb.

Praktik är också ett bra sätt in i stensättaryrket, inte minst om man redan har fått en utbildning. Stensättarestockholm.nu/ är ett företag där du kan lära dig mycket som praktikant. 

Glöm inte den viktiga flyttstädningen!

13 jun 2019

Vi har av tradition och ohejdad vana stora krav på hur rent det ska vara när vi flyttar in i en ny bostad. Man vill inte bo mitt i någon annans smuts – helst. Därför ska flyttstädningen vara minutiös: det ska i princip inte finnas någon fläck någonstans. Fönster ska vara fläckfria och skinande blanka. Alla vitvaror ska vara tömda på ludd, smuts och rester som visar att någon annan har använt dem. Elementen ska inte gömma på smuts och alla lister ska vara fläckfria.

Låt någon annan göra flyttstädningen

När man ska flytta är det så många andra saker som man ska komma ihåg. Att då spendera tid på flyttstädning kan kännas som slöseri med tid. Varför inte anlita en städfirma så att du kan koncentrera dig på annat. Det brukar vara fullt upp med allt annat, som packning, transport, hyrbil och att bära allt ut och sedan in. Dessutom ska flyttstädningen vara perfekt utfört – och är man inte van vid sådant kan det vara närmast omöjligt mål för vem som helst. Passa på att anlita en flbyttstädfirma som gör jobbet. Du vet väl att det kan du få dra av på Rut-avdraget? Det är möjligt att kunna dra av så mycket som 75.000 kronor per år och per person för flyttstädning men inte mer än 30 procent av arbetskostnaden. Man måste vara över 18 år, betala själv och antingen hyra eller äga bostaden där man städar.

Viktiga kriterier när man väljer städfirma

  • Att de har F-skattsedel – att företaget har egen F-skattsedel är kravet för att man ska få dra av på Rut-advraget, annars är det ogiltigt.
  • Att de ger garantier på sin städning – alla ger inte garantier på sin städning, men detta är viktigt då de annars kan städa, utan att hyresvärd eller nästa inflyttare blir nöjd. Då är det du som får gå och städa efter att städfirman har varit där och "städat".
  • Att de städar enligt Mäklarsamfundets riktlinjer – detta är viktigt då reglerna för godkänd flyttstädning är höga. Då måste städfirman städa så att den blir godkänd.
  • Att de är noggranna – noggrannheten är det som avgör om städningen blir godkänd eller ej. Fläckarna måste bort i bostaden. Man kan inte godkänna fläckar på väggar, golv eller dörrar.
  • Att de är servicevänliga – som kund vill man helst få ett bra bemötande och att städfirman lyssnar på ens önskemål.

Här kan du läsa mer om en noggrann städfirma som städar enligt alla konstens regler: https://jourstadsverige.se.

Flytta kontoret till Stockholm – fördelar och nackdelar

11 maj 2019

Är det en fördel eller en nackdel kontoratt genomföra kontorsflytt till Stockholm och etablera sitt företag där istället för att finns i en mindre småstad någon annanstans i Sverige? Ja – eller nej. Till stor del beror det på vad du säljer och hur din konkurrens ser ut. Men även var du har dina kunder och hur dessa skulle påverkas av denna kontorsflytt.

Fördelar

Vilka fördelar finns det med att flytta sitt kontor till Stockholm?

  • Nätverket

Nästan oavsett vilken bransch du är verksam inom är Stockholm den bästa staden för nätverkande. Här finns flest företag, flest huvudkontor, mest forskning osv. Det spelar ingen roll varför du valde att genomföra din kontorsflytt hit – du kommer hitta likasinnade inom kort.

  • Mässor, Konferenser, Utbildningar

Vill du vara i händelsernas centrum? I staden kan du hitta mässor om allt från att driva eget företag till att bygga bostäder. Här kan man lätt hitta nya kunder, knyta nya kontakter och lära sig inom sin bransch. Många företag väljer även att hålla sina konferenser och utbildningar i Stockholm. Fördelen är helt enkelt att man är ”där det händer”.

  • Flexibla kontorslösningar

En tydlig skillnad mellan en mindre stad och en större stad är utbudet av kontorsmöjligheter. Kanske är det inte en kontorsflytt du behöver göra? Kanske ska du säga upp kontoret helt och hållet och istället använda flexibla kontorshotell som lösning. I Stockholm finns mängder av olika lösningar inom detta. Varför inte hyra kontor dag för dag och betala en dagshyra? Eller samma kontorshotell varje dag men med en öppen kontorsplats. Du får tillgång till kontorsservice, wifi, fikarum och samtidigt lära känna mängder av andra företagare som mer än gärna nätverkar.

Nackdelar

Vilka nackdelar finns det med en kontorsflytt til Stockholm?

  • Prisbilden

Nästan oavsett var i Stockholm man hittar ett kontor så är priset per kvadratmeter högt över vad man får betala i andra delar av Sverige. De som vill ha ett kontor i centrala Stockholm kommer få betala riktigt höga priser. Kostnadsmässigt är det negativt att flytta hit. I alla fall om man enbart ser på kostnad för kontor.

  • Svårt att hitta bostad

Även om du lyckats hitta ett nytt och bra kontor så är det bara första steget. Det är inte bara kontorsflytt utan även bostadsflytt som behöver ske. Med tanke på att det är enormt lång bostadskö och mycket stor bostadsbrist är det inte helt lätt att hitta en passande bostad. Men de som har möjlighet att lägga in en stor insats kan alltid få både lägenhet och annat boende.

 

En balpress underlättar återvinning av flyttkartonger

25 apr 2019

Flyttkartonger är otympliga, det vet alla som någon gång har flyttat och behövt komma på ett sätt att göra sig av med uttjänta kartonger. Visst är de praktiska när de är uppfällda och lätt kan staplas på varandra i bostaden eller flyttbilen, men när de är tömda och hopvikta, och dessutom kanske har några flyttar på nacken så att de börjar bli slitna, är de mycket svårhanterliga. En del människor sparar sina flyttkartonger mellan flyttarna, tills de är så slitna att de inte kan användas längre. Andra har inte plats att förvara kartongerna eftersom de tar så mycket plats och man behöver utrymme till andra saker. Då kan man försöka sälja eller skänka bort dem, eller helt enkelt återvinna dem.

För flyttfirmor är återvinningen viktig

För en flyttfirma som förutom själva flyttverksamheten även lånar ut flyttkartonger till sina kunder, är återvinning av kartong en ganska stor fråga. För en flyttfirma som nästan dagligen måste kassera flyttkartonger funkar det inte att bara vika ihop dem och lägga dem på hög, berget av kartong skulle snart bli helt oöverstigligt. Därför har många flyttfirmor på sitt lager eller huvudkontor en maskin som har förmågan att pressa ihop wellpapp och kartong till behändiga balar. En sådan maskin kallas balpress.

Hur fungerar en balpress?

En balpress är mycket enkel i sin princip, men den är kraftfull och gör det den ska. Den fylls med material; det kan vara papper, plast eller kartong; och därefter pressar den under högt tryck ihop detta material till en betydligt mindre volym. När man fyllt balpressen pressar den ihop det material den fått, och därefter har den plats för mer material, som pressas ihop igen och så vidare. Till slut har balpressen pressat ihop så mycket material den klarar av, och skickar då ut en bal, som kan väga allt från 25 kg upp till ett ton. Balarna kan ställas på pallar och enkelt skickas direkt till ett pappersbruk för återvinning.

Det finns många olika typer av balpressar i alla möjliga storlekar, men på flyttfirmor, hos grossister och på lager är det vanligast med en vertikal balpress som är ungefär lika hög som en människa. Den spottar ut balar som är hanterliga för en person, och som kan ställas på en lastpall och fraktas iväg med en manuell pallgaffel.

Låna flyttkartonger när du ska flytta nästa gång

Att använda en balpress är att göra ett miljömedvetet val, som samtidigt är bekvämt och underlättar logistiken för ett företag som hanterar mycket kartong. Om du har möjlighet att låna flyttkartonger av din flyttfirma nästa gång du ska flytta, ta chansen och gör det. Flyttfirmor håller sig med kartonger av bra kvalitet, betydligt bättre är de du köper på exempelvis IKEA eller Clas Ohlson. Då vet du att ditt bohag får en trygg transport.

Är du nyfiken, fråga gärna flyttfirman hur de hanterar uttjänta kartonger. Har de en balpress som de använder för att lätt pressa ihop kartong för återvinning så vet du att du dessutom har med ett miljömedvetet företag att göra.

Läs mer om balpressar.

När du vill ha muskler vid flytten

6 apr 2019

Behöver du bärhjälp? Ibland lyckas man inte pricka in ett datum då andra kan hjälpa en. Har man många vänner, kan man fråga dem som är extra starka. Har man själv inte så starka muskler, är det inte så lätt att börja bygga muskler inför flytten. Sådant tar tid att bygga, och det är inte alla gånger man har den tiden. Däremot kan man alltid anlita en flyttfirma som är vana vid flyttar. Och som har muskler för arbetet.

Det går anlita flyttfirma till annat

Det går ju att anlita en flyttfirma för allt som har med tunga lyft att göra. Om det skulle vara så att du behöver flytta på ett kassaskåp, en värmepump, ett biljardbord eller en flygel, då kommer du verkligen att behöva flyttkarlar som kan den teknik som krävs för att kunna rubba så tunga möbler och saker. När det kommer till att flytta pianoinstrument eller flyglar, kan man använda sig av bärremmar som gör det möjligt att flytta ett piano, till och med upp- och nedför en trappa. Särskilt när det kommer till att bära eller lyfta kassaskåp, som både är tunga och som man knappt får något grepp om, är det viktigt att man vet hur man bör göra utan att skadas.

Anlita flyttfirma vid behov av bud

Om det är så att du behöver buda över någon sak, kan du även då anlita flyttfirma som kan och vet hur man ska göra för att rubba de tunga sakerna. Om du ska anlita en flyttfirma för tunga lyft och flytt av stora, otympliga saker är det viktigt att anlita ett företag med pålitliga metoder och som tar ansvar för sakerna. Ingen vill flytta värdefulla föremål som kommer fram i ett trasigt tillstånd.

Anlita flyttfirma vid egen flytt

Om man lär känna en bra firma som kan erbjuda flytthjälp, kan man anlita dem även när man själv ska flytta. Då gäller det att boka dem så snart som du vet datumet för flytten. Många vill flytta antingen i slutet eller i början av månaden. Så när du väl vet när du ska flytta är det viktigt att boka in flyttfirman just för den dagen som du behöver flytthjälpen. Om du så önskar kan de flesta flyttfirmor även bidra med packning av saker, flyttstädning, själva transporten och uppackningen, eller endast någon av alla dessa delar som det innebär att flytta. Välj då en flyttfirma som har egen ansvarsförsäkring, eller som har flyttstädning med nöjd-kund-garanti, så att du slipper städa om allt, bara för att hyresvärden eller nästa ägare av bostaden inte är nöjd med flyttstädningen. Om du har behvo av en firma som kommer och bär alla tunga saker åt dig, kan du läsa mer på: http://www.tungalyftt.se.

Smartast anlita flyttstädning

21 mar 2019

När det är dags för en bostadsflytt, är det så många saker som man bör komma ihåg, och ordna, fixa och dona. Den som är ovan vid flyttar kan lätt glömma det viktiga. Därför ger vi här tips och råd när det kommer till alla saker som man bör komma ihåg.

1. Boka bil eller flyttfirma i tid

När det kommer till att flytta är det viktigt att komma ihåg att de flesta också vill flytta samma datum. De flesta har ju hyror eller banklån som ska betalas senast sista dagen i varje månad. Det ger ju att alla vill flytta ur och flytta in omkring den sista i månaden eller den första dagen i månaden. Därför brukar lastbilarna och flyttfirmorna vara upptagna just de dagarna som man själv vill flytta. Då är det bästa som man kan göra är att boka så snart man bara vet när man vill flytta – så var ute i god tid och boka in dig.

2. Skaffa hem flyttlådor

Det lönar sig att antingen hyra eller köpa riktiga flyttlådor som har en stadigare konstruktion än andra lådor. Ofta brukar man vilja packa lådorna tills de är helt fulla. Det gör att de kan bli ganska tunga och då är det mycket viktigt att du har lådor som håller mot den tyngden. Att bära en tung låda bara för att den sedan spricker och alla sakerna ramlar ur den vill ingen vara med om. Då är det bättre att skaffa sig riktiga packlådor.

3. Packa i tid

Det är också en bra idé att packa alla sakerna i tid. Det är inte roligt att stå och packa sakerna när flyttkarlarna är i ens bostad och det blir stressigt för alla inblandade. Då är det bättre att ha allt färdigt packat när flyttkarlarna är på plats.

4. Skruva isär alla möbler

En sak som är viktigt och det är att se till att alla möbler (Ikeamöbler) är tagna isär. Se till att skruva alla bokhyllor, soffor, sängar och bord isär. Då är det lättare sedan att packa alla möbler i lastbilen. Dessutom är det stor risk att man tappar viktiga skruvar och muttrar när man ska flytta möblerna om man inte har skruvat isär dem.

5. Dags för själva flytten

Sedan är det dags för själva flytten, och då kan det vara bra att aktivera familjen, släkten och vännerna. Det behövs oftast så mycket hjälp som man bara kan få. Någon kanske behöver ta hand om barnen (om man har några sådana), medan föräldrarna flyttar och är upptagna med annat. Någon bör ta hand om hunden eller katten medan alla springer ut och in.

6. Flyttstäda

Till sist; glöm inte den viktiga flyttstädningen. Det är så viktigt att bostaden är helt rengjord för att nästa bostadsägare eller hyresvärden ska godkänna bostadens skick. Är de inte nöjda kan de och rätt att anlita en städfirma som kommer och gör rent den. Då är det bättre att du anlitar en duktig städfirma och får dra av på Rut-avdraget som halverar priset, än att någon annan gör det.

Kolla kvaliteten på fönstren innan inflytt

12 feb 2019

De flesta som köper ett hus eller en bostadsrätt gör detta lite för snabbt. Åtminstone om man ser till Stockholm där många bostadsaffärer går extremt fort från den initiala budgivningen till dess att kontrakt skrivs och inflyttning sker. Det behöver inte vara fel, men det visar sig vara galet i många fall. Särskilt tydligt blir det om man ser till dolda fel som faktor och de segdragna konflikter som en tvist gällande detta kan skapa. Det uppenbar felet många köpare gör är att man fullt ut litar på säljaren och att man - i stress - köper grisen i säcken utan att vidare undersökt villans egentliga skick.

Det ska man alltid göra och enklast är att anlita en besiktningsman som undersöker alla synliga detaljer på ett professionellt sätt och som sammanställer en lista där alla eventuella fel och brister sammanställts. Det kan leda till att man undviker en rakt igenom dålig affär och det kan hjälpa dig att få till stånd ett lägre pris. Om besiktningsmannen skulle ha anmärkningar på exempelvis fönstrens skick och räkna på kostnaden för en omfattande fönsterrenovering så kan du säkerligen ha detta som ett bra slagträ i din förhandling.

Fönstren? De skulle väl ändå kunna användas som ett skäligt dolt fel och kunna dra vidare i en rättslig tvist? Ytterst tveksamt. Det som är talande med dolda fel är nämligen att de antingen ska ha varit omöjliga att upptäcka eller att de ska ha varit förväntade sett till husets ålder. Har du köpt en villa i Stockholm som är från 60-talet och där originalfönstren är kvar så kan du förmodligen räkna på att dessa - förr eller senare - kommer att kräva åtgärder i form av en fönsterrenovering eller i form av helt nya. Detta kan en besiktningsman hjälpa dig att upptäcka och det kan i sin tur ge dig en lägre köpeskilling.

Fönsterrenovering eller fönsterbyte i Stockholm?

Om det skulle vara så att du flyttar in i ett hus i Stockholm där du de facto vet att fönstren kommer att behöva åtgärdas så är rådet att du tar tag i detta så snart som möjligt och gärna innan inflytt. I många fall så blir man bekväm och låter saker och ting bero. Det kan man inte göra då det kommer till fönster som dels påverkar inomhusklimatet på ett väldigt tydligt sätt och som dels också bär stora kostnader.

Ett fönster som inte håller tätt kostar pengar - handlar det om flera stycken så kan det innebära en ekonomisk katastrof där du hela tiden tvingas höja värmen som en följd av att den varma luften försvinner (och kall kommer in). I många fall så kan en fönsterrenovering vara att föredra framför ett fönsterbyte. Dels så är en fönsterrenovering billigare och dels så kan man också genomföra en sådan i syfte att skaffa lägre U-värde och därmed får bättre isolering (och lägre energikostnader).

En annan fördel med en fönsterrenovering framför ett byte är att man behåller originalet och därmed också bibehåller husets säregna och unika karaktär och estetik; detta gäller främst älder villor och hus. Det senare ställer högre krav på yrkesskicklighet och där man som kund också anstränger sig för att hitta rätt firma för sin fönsterrenovering i Stockholm. Emellertid så kan det bara finnas ett fönsterbyte kvar som alternativ. Fönster har - liksom allt annat - ingen obegränsad livslängd. Någon gång måste de bytas ut mot nya.

Läs mer: https://www.fönsterrenoveringstockholm.nu.

Behöver ni en bodelning innan flytten?

5 feb 2019

Den som ska flytta, har som redan är väl känt, mycket praktiskt att tänka på. Det handlar ju inte bara om att ta hand om delarna som har med vart man ska flytta, och om alla ska flytta med eller ej. Är man i ett förhållande är det ju viktigt att allt löser sig för alla i familjen. Både barnen och frun (eller maken) måste hitta alternativ. De flesta småbarn går ju på dagis och de större i skolan. Då är det inte längre bara att flytta även om man måste, på grund av jobb till exempel. Innan man kan flytta med familjen behöver även de andra familjemedlemmarna hitta sina jobb, skola eller dagis. 

Praktiska saker som måste ordnas med själva flytten

Det är viktigt att få hela bohaget, såsom möbler och packlådor flyttade, plus att när allt väl är flyttat måste man flyttstäda hela bostaden innan man kan lämna den ifrån sig. Bara det är ett eget projekt i sig. Ofta behöver man också bär hjälp, om det inte är så att man anlitar ett flyttbolag. Har man barn är flyttfirma det bästa som man kan ordna med. Då slipper föräldrarna att arbeta med flytten, det är nog att ta hand om sina barn. Förhoppningsvis flyttar man ju till något bättre varje gång som man flyttar. Om man flyttar på grund av nytt arbete, kan antingen Arbetsförmedlingen eller den nya arbetsgivaren hjälpa till ekonomiskt vid själva flytten. Fråga om hjälp. Det är det bästa.

Helt annan flytt om man ska separera

Är det så att endast den ena ska flytta, då blir det genast en helt annan slags flytt. En separation är sällan enkel. Många gånger har man kanske tänkt igenom de olika alternativen innan man bestämmer sig för en flytt från den andra som man har haft en relation med. När man väl har bestämt sig för hur man vill ha det, är flytten sedan den sista anhalten innan allt är ordnat. Är man ännu vänner när man separerar är det bland det bästa, tyvärr är det ju inte alla gånger så. 

Skillnad på sambo och gifta par

Alla par som bor ihop borde egentligen gifta sig innan de flyttar ihop, i alla fall för juridikens skull. Det är så mycket lättare om ett par har varit gifta nämligen, därför att då delar man helt enkelt hälften av egendomen. Båda har "giftorätt" vid en separation, vilket innebär att man har rätt till hälften av det som man har haft tillsammans. Har man endast varit sambor, då blir uppdelningen av det gemensamma hemmet så mycket svårare. Som sambor har man endast rätt till hälften av det som man gemensamt har köpt för att ha tillsammans i samboskapet. Resten, som man hade med sig när man flyttade ihop, det behåller var och en. Blir det svårt att veta hur det ska vara, bör man ta kontakt med en jurist som kan förhandla mellan samboparet om bodelningen, så att allt går rätt till.

Så bör du alltid städa när du flyttar

16 jan 2019

Du vet väl om att du kan dra av på Rut-avdraget när du ska flytta? Förut kunde man endast dra av flyttstädningen på Rut-avdraget, men inte de övriga flyttjänsterna, men från och med i år kan man få dra av alla tjänster som man anlitar när man ska flytta. Det innebär att du har fyra alternativ när du ska flytta och om du vill anlita hjälp vid flytten.

1. Antingen anlitar du någon som enbart kommer och hjälper dig att packa alla dina saker, sedan fixar du själva transporten på egen hand.

2. Eller så packar du alla sakerna själv och anlitar enbart någon som kommer och hjälper dig transportera sakerna åt dig.

3. Eller så anltiar du någon som både packar alla dina saker och transporterar dem åt dig, men då flyttstädar du hela din gamla bostad själv.

4. Eller så anlitar du en firma som både packar alla dina saker, transportera alla möbler och packlådor och flyttstädar hela din gamla bostad åt dig.

Priset sänks betydligt med Rut-avdraget

I och med att flyttstädningen är avdragsgill så kan du sänka priset på flyttstädningen, så mycket som till hälften, men aldrig mer än hälften av priset och aldrig mer än sammanlagt 30 procent av arbetskostnaden per år, eller mer än 25.000 kronor per person och per år. Det som gör flyttstädningen praktisk att anlita en städfirma för är det att en riktigt genomförd flyttstädning tar minst en hel dag att genomföra. Ska du flyttstäda enligt reglerna ska du i princip städa precis allt i din gamla bostad. Du ska städa hela köket. Hela badrummet och toaletter, hela sov- och vardagsrum. Du måste tömma balkong och förråd, garage och trädgård och städa ur dessa.

Så bör du gå tillväga i en flyttstädning

  1. I sovrum och vardagsrum bör du tvätta alla fönster, tvätta fönsterbrädor, element, garderober utvändigt och invändigt. Då är det viktigt att renöga alla hyllor inuti garderoben. Glöm inte att rengöra ovanpå garderoberna. Har du någon fläck på väggen, måste den tas bort. Sedan bör du torka rent på dörrar, dörrhandtag och dörrkarmar, golv och golvlister.
  2. I badrummet bör du rengöra handfat och blandare, liksom under handfatet, och alla rör. Du måste rengöra toaletten, under toastolen, på toaringen och under den. Du bör rengöra alla rör, golvbrunn, dusch och badkar, samt alla kranar. Sedan bör du rengöra badrumsskåp och torka rent ovanpå och inuti badrumsskåpet. Rengör till sist tvättmaskin, tumlare, golv och allt kakel och klinker på golvet.
  3. I köket bör du renögra alla fönster, fönsterbrädor, element och rengöra alla köksskåp. Liksom rengöra inuti köksskåp och luckor. Du bör rengöra skåpdörrar och ovanpå köksskåpen. Du bör rengöra inuti köksluckor och under vasken. Sedan bör du rengöra själva vasken, kranen och diskbänken, arbetsbänk och spis. Dessutom bör du rengöra inuti ugnen och ovanpå ugnen, liksom mikråvågsugn. Du bör rengöra alla ugnsplåtar. Du bör även rengöra kyl och frys. Ta ut allt som är avtagbart i kylen liksom allt som är löst i frysen och diska dem. På samma sätt bör du ta loss det som går att ta loss i köksfläkten och diska alla delarna rena med diskmedel och vatten.

Tyckte du det var för mycket att tänka på och genomföra? Anlita istället en städfirma i Bromma.

Det nya huset - dröm eller mardröm?

19 dec 2018

Köper man ett hus i Stockholm så handlar det om den största affären man gjort i sitt liv. Priserna är extremt höga och har varit så under en lång period (något som på sikt kan innebära att man kan tjäna på det då man väl bestämmer sig för att sälja). Är det värt pengarna? Därom tvistar de lärde: klart är att det handlar om enorma summor, men lika klart är att om det smakar så kommer det också att kosta. Vill man bo i en villa och samtidigt ha närheten till Stockholm så får man vara beredd att betala. Men, man bör vidta säkerhetsåtgärder.

För många köpare så infinner sig en känsla av vinst enbart då man vunnit budgivningen. Man firar och man ser fram emot att flytta in - detta så fort som möjligt. Det är klart att man ska unna sig att vara glad och visst kan man korka upp lite champagne för att fira. Men man bör även sansa sig lite. Från dess att man har vunnit en budgivning till att man stoppar in nyckeln i låset så kommer ganska mycket att ske och man har den perioden på sig att säkerställa husets skick.

Det ska man ta tillvara på. För, det finns inget värre än att se nyblivna husägare hamna i den situationen att man hittar fel i huset som man borde ha upptäckt och där kostnaderna för att korrigera dessa fel rusar iväg. Drömbostaden och framtidsdrömmarna år i kras - man har istället flyttat in i en ren mardröm.

En behörig elektriker och en besiktningsman hjälper dig

Prio ett är att alltid anlita en besiktningsman innan man skriver på och slutför en bostadsaffär. Det är egentligen ingen rekommendation - det är ett måste. Om en besiktningsman hittar fel så kommer dessa att sammanställas i ett protokoll och du som köpare kan - genom detta - sätta press på säljaren och därmed också få till stånd en lägre köpeskilling. Vi skulle dock även vilja säga att en behörig elektriker kan vara nödvändig att anlita i samband med ett husköp.

I samma stund som du står som ägare till ett hus så bär du också ansvaret för att alla installationer är utförda på rätt sätt. Det innebär att dessa bör kontrolleras av en behörig elektriker och att du ska begära ut handlingar från säljaren kring vilken som utfört dem. Har det nyligen skett en renovering där man utfört någon typ av installation - dragit in golvvärme, satt spotlight eller kopplat in tvättmaskin - så ska du få vetskap om vilken elektriker i Stockholm eller vilken elinstallatör som säljaren anlitat. Där ska det aldrig finnas några frågetecken.

Tänk även på att det här inte enbart gäller gamla hus som - av hävd - har äldre elsystem. Tyvärr har många nybyggda hus också uppenbara brister gällande el och installationer. Genom att kontrollera dessa på ett ingående och professionellt sätt så slipper du hamna i en mardröm som dels kostar pengar och som dels kan innebära ren och skär livsfara. Hellre en fråga för mycket än en fråga för lite; det handlar om din livs största affär.

På denna sida kan du läsa mer om vad en elektriker kan hjälpa dig med: http://www.elektrikerstockholm.nu.

Ska du flytta från Uppsala?

14 dec 2018

Är du på väg från Uppsala? Du kanske har bott där sedan barnsben och vill komma längre i din utveckling, eller så kanske du ska börja jobba? Eller så kanske du har pluggat i Uppsala och ska börja ditt riktiga vuxenliv någon annanstans än i Uppsala? Oavsett orsaken till flytten från Uppsala, kan du behöva ta hjälp för att kunna genomföra flytten. Har du till exempel registrerat dig i din lokal Arbetsförmedlling i Uppsala, kan du få ekonomiskt bidrag till själva flytten om du anlitar en flyttfirma för flytten. Det brukar man få, fråga din handläggare på Arbetsförmedlingen och fråga om bidrag för flytten. Om inte de vill bidra, kan man alltid fråga sin arbetsgivare om de kan tänka sig bekosta flytten. Många gånger kan man få ett bidrag till flytten, bara man frågar efter det.

Flyttstädning kostar endast några tusenlappar

En del tar hjälp för hela flytten, från packning, transporten av möbler och packlådor och flyttstädning av en och samma firma. Har man då fått ekonomiskt bidrag till flytten, är det ingen dum idé att ta all professionell hjälp som man bara kan få. Andra tar hjälp bara av en del av flytten; såsom endast transport, eller bara flyttstädning, eller bara någon som kommer och hjälper en att packa ner alla saker. Det tyngsta brukar vara att bära alla saker som man har, och tunga möbler. Har man inte möbler, kanske man inte behöver hjälp just med transporten. Då kanske man endast behvöer hjälp med flyttstädningen.

Den kostar sällan mer än 2000-3000 kronor. Äger du dessutom den bostad som du ska flytta ur, kan du få göra Rut-avdrag på flyttstädningen. Då kan du få ner priset till hälften, beroende på hur mycket som du har dragit av under året. Som mest kan man få göra avdrag på 30 procent av arbetskostnaden under ett år, eller som mest 25.000 kronor under året som har gått. Det gäller så länge du är under 65 år. Är du över det får du till och emd dra av för 50.000 kronor under ett år och per person. Är man två som står på kontraktet på bostaden får var och en dra av på flyttstädningen.

En sådan städfirma kan du anlita

Anlita en flyttstädningsfirma som ger nöjd-kund-garanti så att du vet att du blir nöjd med flyttstädningen. Har de inte en sådan garanti, då vet du inte hur de städar riktigt. Det är stor risk att de slarvar och inte bryr sig om hur städningen blir. Har de däremot en sådana garanti städar de tills du är nöjd. Läs mer om flyttstädning som du kan få i Uppsala.

En ergonomiutbildning kan förhindra skador

3 dec 2018

De flesta yrken kommer att ta ut sin rätt och visa upp en nota på ålderns höst. Många tror att de mer fysiska jobben sliter mest och att de således också kommer att ge störst skada vid ålderdomen. Det är inte riktigt sant. Fysiska jobb kan definitivt leda till skador, värk i leder och i muskler - men det är ofta lättare att förebygga dessa än vad fallet är för den stora riskgruppen: nämligen yrken där man sitter stilla.

Det här är en fara i och med att många arbeten idag innebär långa dagar framför en dataskärm och där man - genom detta - sliter både på nacke, på armar, på specifika punkter (musarm, exempelvis) och på ryggen. Även höfterna kan ta stryk av ett stillasittande jobb - något som bevisas av de stora höftproblem som många yrkeschaufförer dras med. På sikt kan detta innebära att en generation kommer att ha enorma problem med sina kroppar och att det kan komma att kosta hela samhället stora pengar.

För ett kontor så är det därför väsentligt att frågan om ergonomi hanteras korrekt och att man som chef verkligen belyser vikten av detta. Det kan man göra genom att boka in en ergonomiutbildning. En ergonomiutbildning sker på plats på arbetet och där exempelvis en kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast sitter med på kontoret och spenderar tid hos varje anställd. Man sitter bredvid, man lyssnar in och - framförallt - ser hur den anställde sitter, hur mycket har rör sig, hur han rör sig och drar från denna information slutsatser om vilka skador detta kan för med sig på längre sikt.

Och: denna ergonomiutbildning leder också till åtgärder i form av lösningar som kan förhindra dessa förslitningsskador. Det är definitivt en utbildning som kan spara pengar - både på sikt för hela samhället och i nuet för ett företag som genom en ergonomiutbildning kan nå ökad produktivitet och minska antalet sjukdagar.

Tunga lyft kräver rätt teknik

Vi nämnde att stillasittande yrken har större risker på sikt. För stunden emellertid så lever andra yrkesmän farligare. Ta bara en flyttgubbe och hur hans arbetsdag ser ut. Det handlar om tunga lyft, det handlar om otympliga föremål, det handlar om att gå i trappor och det handlar om att göra allt detta under en tidspress. Det här kräver definitivt utbildning i hur man ska lyfta och det är ett yrke som kräver hjälpmedel såsom selar och rep.

En ergonomiutbildning i just det här fallet skulle visa på hur man lyfter exempelvis en kartong korrekt. Böja benen, hålla ryggen rak, blicka snett uppåt och därefter - i en synkroniserad rörelse - lyfta kartongen med den stora kraften från benen. Lyfter man på detta sätt så klarar man sig utan skador - både på sikt och för stunden.

Mer läsning: Belastningsergonomi

← Äldre inlägg