Blogg

Flytta ut på gården

9 jun 2018

Rubriken kan vara lite väl tillspetsad, men den kommer att klarna allt eftersom. Faktum är att bostadsbristen i Sverige är stor och ser man till större städer så den nästan att anse som enorm. Det byggs förvisso, men många anser att det som byggs är fel - för fel personer - och att det sker i en alltför långsam takt.

I Stockholm, som är den stad där problematiken är att som mest påtaglig, så bygger man för fullt. Felet är att man ofta bygger till de som redan har bostäder och som, så att säga, är inne i loopen: personer som köpt och sålt bostäder tidigare och som därmed också har en kontantinsats för att kunna köpa en nyproduktion. Hyresrätter byggs det färre av. Ett problem.

Om du skulle flytta till Stockholm för studier eller arbete så skulle du ganska snart bli varse om att den stora svårigheten handlar om att hitta en bostad. Det kan innebära att du tvingas surfa runt på olika andrahandskontrakt, vara beredd att flytta med kort varsel och samtidigt betala ohemult mycket pengar som du aldrig får tillbaka. Det finns kanske andra vägar att gå.

Många villaägare idag har nämligen börjat ta tillfället i akt och dra nytta av den möjlighet som finns i att bygga ett Attefallshus. Något som alltså leder oss till den drastiska rubriken - flytta ut på gården.

Ett Attefallshus fungerar som komplementbyggnad

En tanke som föddes hos den dåvarande bostadsministern Stefan Attefall var att man kunde lindra en del av bostadskrisen genom att underlätta för villaägare att bygga komplementbostäder på sina tomter. Detta utan att behöva ett bygglov. Då motionen klubbades igenom så var också ett Attefallshus fött och där är vi nu - fyra år senare.

Det är först nu som kan se att villaägare har börjat bygga attefallshus - både för sin egen del och för att hyra ut dem. Det senare kanske inte skett enligt den förhoppning man haft; men det ser ut att lossna.

Att hyra ut ett Attefallshus är nämligen ett ganska säkert sätt att finansiera det. Efter något år så är allting betalt och under den tiden så har man dessutom kunnat hjälpa någon annan med bostad - en fin sådan dessutom. Ett Attefallshus som är inrett som en komplementbostad är nämligen utrustat med vatten, avlopp och el och har samma krav på god förvaring, möjlighet att laga mat och duscha.

Det handlar alltså inte om att bo i någon typ av koja - det är som att bo i ett mindre hus där det maximala måttet (och reglerna som man måste följa om man vill bygga) är på 25 meter2 samt med en maximal takhöjd om fyra meter. Alltså betydligt större än de svindyra studentrum som man kan hyra. Vi får hoppas att fler villaägare inser att det finns ett värde i att bygga ett Attefallshus och hyra ut det. Det är något som alla kan komma att tjäna på i längden.

Nya golv i den nya bostaden?

13 maj 2018

Den yta inomhus som slits mest i en bostad är, utan tvekan, golven. Det syns extra tydligt vid en flytt. Har du gått på en visning innan och sett en lägenhet i Stockholm som varit fullt möblerad och inredd på ett tilltalande sätt så kan det bli lite av en chock att se bostaden innan inflytt. Dels så kommer den att kännas väldigt tom och del så kommer de små skavankerna att synas ganska rejält.

Det kommer att visa sig att väggar kan ha igenspacklade hål efter tavlor och bokhyllor, det kan visa sig att det kanske finns kökslådor som inte går att dra ut tillräckligt och att ett fönster kan vara repigt - småsaker som man måste korrigera och som man inte tänkt på.

Men golvet, den ytan innehåller den stora negativa överraskningen. Överallt där en tung möbel stått så kommer det att finnas märken - även om den tidigare ägaren använt sig av skydd. Det kan finnas små sprickor där en matta legat, det kan finnas spår efter en stol som dragits längs golvet, i hallen kan det synas fläckar efter att vatten kommit in och så vidare - allt detta gör att golven kan vara i behov av en uppfräschning.

Tipset är att du genomför denna uppfräschning innan du flyttar in. Om du sedan väljer att anlita en golvläggare för att lägga nya golv eller för att slipa de befintliga är upp till dig (och naturligtvis vilket material golven är gjorda av också). Men, en golvläggare bör du anlita oavsett.

Anlita en golvläggare i Stockholm

Om vi går igenom för- och nackdelar med att byta golv och att slipa befintliga så kan de punkter som så småningom följer ge en bredare bild. Innan dessa dock så ska vi nämna det självklara skälet till varför en golvläggare bör anlitas innan inflyttningen. Det är nämligen då det bästa jobbet kan göras då inga möbler och annat behöver bäras undan och skyddas. Så enkelt var det med den saken.

  • Golvslipning: Fördelen med en golvslipning är att den ger dig nya golv för en väldigt billig summa. Ett trägolv går allt som ofta att rädda och genom en ny ytbehandling så får du också en helt ny lyster. Det är möjligt att slipa golven på egen hand, men det handlar om ett riktigt precisionsarbete som dessutom sker med tunga maskiner. Ett misstag kan innebära att slipningen måste göras om och att golvet i fråga genom det slits extra mycket. Anlitar du en golvläggare i Stockholm så får du ett perfekt resultat. Tjänsten är inkluderad i Rot-avdraget och det innebär att du kan dra av 30% av den totala arbetskostnaden.
  • Lägga nytt golv: Den klara fördelen ligger i det uppenbara: du får nya golv i din bostad. Och - du får en chans att välja exakt vilka golv du vill ha och där du således får en möjlighet att matcha dina golv mot din inredning (normalt sker det motsatta). Tänk dock på att välja golv och hårdhet på dessa utifrån vilket slitage som sker i respektive rum. Hall och kök bör klara av större slitage än vad exempelvis golvet i sovrummet har behov av. En golvläggare kan ge dig värdefulla tips om både det samt om någon typ av extra ytbehandling ska adderas. Läs mer om golvläggning här.

När utfördes det senaste stambytet?

7 maj 2018

Det är väldigt lätt att bli fartblind i samband med en flytt. Särskilt tydligt blir detta i större städer där affärer sker snabbare och där man således som köpare har en tidspress att förhålla sig till. En bostad i exempelvis Malmö kanske ligger ute på Hemnet i två-tre veckor innan någon köper den. Detta ställt mot en bostad i en mindre stad som kan ligga ute i flera månader innan någon hugad spekulant slutligen slår till.

Efterfrågan styr, men tyvärr så kan just denna innebära att en bostadsaffär genomförs genom ett skott från höften. Du hittar ett drömhus i Malmö, du går på visningen, du tycker att allt ser bra ut, du deltar i en budgivning och skriver slutligen på ett kontrakt. Från start till mål har det gått tre veckor och du har alltså precis genomfört - förmodligen - det som är att anse som ditt livs största affär.

Anlita ett företag inom VVS för en grundlig undersökning

Vi anser att du tagit en stor risk i detta och att du drabbats av den fartblindhet vi ovan nämnde. Låt oss backa bandet och se på hur vi skulle rekommendera att du agerade:

  1. Banken Det första steget är att du har allting i ordning. Tyvärr så agerar väldigt många irrationellt i denna fråga och köper hus/lägenheter för pengar som man definitivt inte har. Det vill säga, man har inte gjort klart med sin bank om lånelöfte. Snopet - och extremt frustrerande för alla inblandade parter.
  2. Visningen Våga ställ frågor till mäklaren. Har ett badrum nyligen renoverats - vilket företag inom VVS utförde jobbet? i många fall så kan en säljare renovera på egen hand - och fuska - enbart för att nå ett högre slutpris vid försäljningen. Enkla frågor kan rädda dig från framtida bekymmer. Låt inte en vacker fasad lura dig.
  3. Innan köpet De kritiska frågorna du ställa till mäklaren ska därefter verifieras genom att du - utan undantag - låter en besiktningsman gå igenom huset och ser om det finns några skador. En besiktningsman måste anlitas då jobbet om denne lägger ner kan vara skillnaden mellan en god affär och en usel sådan. Dessutom så kan du rådfråga din besiktningsman om vad som är möjligt att göra i framtiden också. Du kanske vill riva några väggar och ser att huset i Malmö får en öppnare planlösning. Är det ens möjligt? Di besiktningsman sitter med svaren.
  4. Komplettera med ett företag inom VVS En besiktningsman dokumenterar vad han ser - men vad finns på insidan av huset i Malmö? Hur ser stammarna ut, hur fungerar ventilationen och finns det några anmärkningar på exempelvis värmepumpen? Att anlita ett företag inom VVS kan ge exakta svar på dessa frågor. Gällande stammarna så kan dessa undersökas genom modern teknik där slangar med kameror används. Företaget inom VVS kan ge dig svaren på det som inte syns - men som kommer att kosta dig extremt mycket pengar om någonting är fel. En vattenskada som en följd av att rör- och ledningar är undermåliga kostar mycket att korrigera. Är det värt att chansa? Vi tycker att en firma inom VVS - på samma sätt som en besiktningsman - är ett måste vid en bostadsaffär; oavsett om den äger rum i Malmö eller i någon annan svensk stad.

Undersök bostaden innan köp

30 apr 2018

Vad är det som gör att en bostadsaffär kan komma att sluta i en konflikt? Det handlar om att man som köpare hittar fel som man inte räknat med. Många säger direkta tt man per automatik har rätten på sin sida och kan häva köpet eller få ersättning i efterhand. Det man lutar sig mot i detta tvärsäkra antagande handlar om dolda fel ; ett begrepp som förvisso finns - men som kräver att en del kriterier uppfylls innan.

Kort sagt - du kan inte köpa en villa i Stockholm, flytta in och upptäcka att väggar och golv inte håller det skick du förväntat dig. Det är nämligen någonting som du skulle förväntats se innan du flyttade in.

Husets ålder spelar också roll i detta. Vi kan säga att taket plötsligt springer läck och att du får en ganska omfattande fuktskada på vinden. Det hus du köpt är över 60 år och har aldrig renoverats. Skadan som uppkommit här brukar då räknas som, med tanke på husets ålder, förväntad. Hade huset varit nybyggt så hade begreppet dolda fel varit gångbart.

Till mångt och mycket så handlar det om en slags gråzon som kan skapa stora konflikter mellan köpare och säljare; tvister som blir långdragna, svårlösta och ofta kostsamma.

Köparen har ett ansvar

Vi anser att köparen frångår sitt eget ansvar i många fall. Man agerar - speciellt i Stockholm - för naivt och slutför bostadsaffärer för fort för sitt eget bästa. Det senare är ganska talande: läggs ett hus i Stockholm ut på Hemnet så är det ofta sålt redan efter två-tre veckor. Gällande bostadsrätter kan det gå ännu snabbare. Det är klart att man inte hinner undersöka bostaden på det sätt man ska göra under den här ringa tiden.

Det är ett måste att låta en besiktningsman kontrollera bostaden innan man skriver på kontraktet. En kostnad som man måste ta av de enkla anledningen att man kan komma att få betala extremt mycket mer om någonting visar sig vara fel. Dessutom så finns en annan aspekt av att anlita en besiktningsman också. Om du tror dig ha hittat ditt drömhus i Stockholm; ett hus som du vill bygga om, riva några väggar och ändra lite i planlösningen - är det ens möjligt?

Många köper hus och blir överraskad då det visar sig att man inte kan bygga som tänkt sig då väggarna man vill riva är bärande. Nej, en besiktningsman är ett måste och vi anser även att denne bör kompletteras med en annan yrkesman: en rörmokare.

Komplettera din besiktningsman med en rörmokare

Varför en rörmokare då? Jo, för att en besiktningsman enbart kontrollerar det han kan se med ögat och att man kan tjäna med att gå lite mer på djupet. Har en renovering i badrummet nyligen skett så finns det definitivt ett värde i att låta en rörmokare granska denna - särskilt om säljaren själv hållit i projektet.

Vid köp av äldre hus så kan du tjäna på att anlita en rörmokare för att genomföra en rörinspektion. En sådan tar ungefär en halv dag och den ger dig svart på vitt på frågan om hur stammarna (rör och ledningar på insidan av huskroppen) mår. Det kan rädda dig från en dålig affär och det kan dessutom - om du ändå vill gå vidare - ge dig ett utmärkt argument till varför säljaren ska sänka det begärda priset.

Här kan du läsa mer om hur rörmokare jobbar.

En utlandsflytt sker utan problem numera

16 mar 2018

De flesta drömmer någon gång om att bryta upp och prova på att leva sitt liv i ett annat land. Det behöver inte handla om något livsavgörande beslut där man stannar utomlands för evigt utan kan lika gärna handla om en kortare period där man stannar utomlands i något halvår. Världen krymper och blir hela tiden mindre – rent kommunikationsmässigt alltså – och detta har gjort att en utlandsflytt numera är betydligt mer förekommande än vad det var förr om åren. I det här fallet menar vi att man kan genomföra en utlandsflytt och ändå sköta sitt jobb i Sverige via internet. 

Man behöver inte kapa banden

Detta handlar naturligtvis om vilket slags jobb man har och vid mer fysiska yrken blir detta – naturligtvis – omöjligt och där innebär alltså en utlandsflytt att man verkligen bryter upp och söker ett nytt jobb i det nya landet. Även för en sådan person finns det dock fördelar numera vid en utlandsflytt som inte fanns tidigare och även dessa handlar om kommunikationen. Personen som genomför en utlandsflytt där han måste söka sig till ett nytt yrke kan nämligen – tack vare internet – ändå kommunicera med familj och vänner på ett helt annat sätt än vad som var möjligt för bara några år sedan. 

Dessutom har antalet flygbolag ökat och kommunikationer överlag blivit både bättre och billigare – något som innebär att en en utlandsflytt verkligen inte behöver innebära isolering från sina bekanta. De har nämligen numera en betydligt större chans att komma på besök – oavsett till vilket land de än må handla om gällande denna utlandsflytt. 

Förverkliga din dröm

Det finns alltså ingen anledning längre och drömmarna om en nystart i ett annat land behöver inte stanna inuti huvudet som en fantasi – en utlandsflytt har aldrig varit lättare att genomföra än nu. Förverkliga dig själv och lev ut dina drömmar redan idag. Sverige finns alltid kvar om man inte skulle trivas i det nya landet, eller hur?

Tänk på detta vid en utlandsflytt 

Att komma till ett nytt land och en ny kultur kan innebära stora problem. Vi i Sverige är vana vid att vissa saker sker på ett sätt och detta kan krocka ganska rejält med hur man agerar i andra länder. Tipset här handlar om att man försöker följa med i det nya flödet. Genomför du en utlandsflytt så är det du som är gäst i det nya landet och det är du som måste anpassa dig till det rådande klimatet, tempot och kulturen. Att som svensk – vid en utlandsflytt – komma till ett nytt land och börja ställa krav på hur saker och ting ska skötas är verkligen ingen bra idé. Läs på innan om hur landet är uppbyggt, hur det fungerar och framförallt – försök lära dig språket. 

Lär dig språket – på plats

Det uppskattas alltid – oavsett vilket land man kommer till – om man försöker tala det språk som detta land har. Här är det bättre att prova och kanske misslyckas än att inte försöka alls – detta bör gälla vid varje utlandsflytt. Hur skulle du själv reagera om någon vägrade lära sig svenska om de flyttade till Sverige? Värt att tänka på. Läs mer här om att flytta utomlands på denna sajt.

Dags att flytta?

10 mar 2018

Är det dags att flytta snart? Att flytta innebär alltid en förändring. En förändring kan vara både bra och dåligt. Bra, eftersom man som människa har möjligheten att förändras. Det kan ju vara olika anledningar till att man flyttar; nytt jobb, ny familj, nya omständigheter eller annat som gör att man helt enkelt vill, eller känner sig tvungen att flytta och byta bostad. 

Man får en ny chans att göra något nytt av sitt liv, det kan bli en nystart, om man tar vara på chansen. Det är ju mycket annat också att tänka på om man vill flytta smart. Därför ger vi en checklista att tänka på när man ska flytta;

1. Boka flyttbil

2. Packa saker

3. Boka in vänner och bekanta som kan hjälpa till med flytten

4. Magasinera saker, om man inte vill ta med alla möbler, eller vill förvara saker på annat ställe.

5. Flyttstäda

6. Planera själva flyttdagen

Att tänka på inför flyttdagen

På själva flyttdagen är det några saker som kan vara bra att tänka på; 

1. Tala om adressen. Det kan vara jobbigt om alla inte hittar till det nya stället.

2. När alla har kommit kan man gå igenom själva flytten så att alla vet var möblerna ska vara på det nya stället, vilka packlådor som ska vara i vilka rum, så slipper du flytta möbler och packlådor senare.

3. Hämta flyttbilen och kolla så att allt fungerar som det ska med bilen.

4. När ni väl har fått sakerna på plats fika med alla som har hjälpt till.

5. Sedan är det bara flyttstädningen kvar, som är lättast att genomföra när allt är borta.

Så genomför du en flyttstädning

I köket:

Spisen ska rengöras på insidan av ugnen, och bakom spisen. Alla ugnsplåtar ska rengöras och galler.

Alla köksskåp ska rengöras inne i skåpen, på hyllorna och utsidan på skåpdörrarna och luckor. Alla lådor ska rengöras inuti, koppar ska rengöras. Kyl och frys ska rengöras inuti och torkas utanpå. Alla element ska rengöras, även bakom. Det finns hakar som du kan släppa på så att elementet kan rengöras bakom elementen. Det kan vara svårt att komma åt hela vägen bakom elementet. Då kan du ta en flaskborste och rengöra med den. Spruta på en blandning med vatten och diskmedel.

I badrummet:

I badrummet behöver toalettstolen rengöras ordentligt. Lägg i rengöringsmedel och låt det stå i toan i minst 10 minuter. Under tiden kan du ta dig an handfatet. Spruta på rengöringsmedel, torka rent kranen och hela handfatet. Rengör badrumsskåpet, inuti och utanpå. Spraya fönsterrengöring på speglarna i badrummet. Torka sedan med en mjuk svamp och torka med en fönsterraka. Torka av elementen och rengör bakom. Se ovan hur du rengör bakom elementen. Torka av rör och alla slangar. Rengör badkar och ta ett basiskt rengöringsmedel mot kalkningen. Rengör golvbrunnen. Rengör till sist toalettstolen och toalettringen.

I resten av rummen:

I resten av rummen bör du rengöra fönster. Spraya på med fönsterrengöring. Använd en mjuk svamp och torka rent med fönsterrakan. Torka rent med en trasa på fönsterblecken. Torka till sist av fönsterbrädor, även undersidan. Torka rent alla element och lampsocklar. Dammsug alla golv och moppa golven. Torka rent alla golvlister, dörrlister och dörrar, även ovansidan på dörrarna. Torka alla strömbrytare. Torka bort om du har eventuella fläckar på tapeter. Det bästa du kan använda är en ren och fuktig trasa med lite diskmedel. Tycker du att detta är för mycket, kan du alltid anlita en professionell städfirma som gör det hela åt dig. Bor du exempelvis i Västerås, kan du hitta en bra flyttstädningsfirma här.

Inte lätt hinna med städningen vid flytt

23 feb 2018

Det är mycket att tänka på när man ska flytta. Det är många saker att komma ihåg. Har du kommit ihåg att boka en flyttbil? Just flyttbilen är viktig (av naturliga skäl), om det nu inte är så att man bara äger kläder och några böcker och toalettartiklar, vilket är ganska skönt att inte äga så många saker. Däremot blir det lite jobbigt att sova, äta och ha gäster, om man inte har några tallrikar att äta på, någon säng att sova i eller någon soffa där gästerna kan slänga sig i. Som ni förstår, har de flesta möbler som man gärna vill ta med sig när man flyttar.

Särskilt mycket blir det om man har barn, och det är viktigt att barnen får med sig alla sina omtyckta ägodelar. För dem är en flytt, både spännande men kan även vara lite skrämmande, om det är första gången som de flyttar. Då kan de invanda ägodelarna och leksaker viktiga så att de känner sig trygga. Slutsatsen är att boka flyttbilen är viktigt, då många andra också brukar flytta antingen i slutet eller i början på månaden.

Dags planera flytten

När du väl har bokat flyttbil, kan du börja packa dina saker och börja planera för flytten Har du flyttlådor? Kom ihåg att inte packa dem för tunga. Man brukar råda oss som ska flytta att bara packa en rad med böcker och resten med lätta saker som kuddar och täcken.

Ett annat bra tips är att märka lådorna, antingen genom att skriva på lådorna vilket rum de ska till, eller med olika färger.

När väl lådorna är packade är det dags att ringa vänner och bekanta för att få hjälp att flytta möblerna och lådorna. Eller kanske anlita en flyttfirma?

Dags för flyttstädning

När alla lådorna och möblerna har flyttats är det då dags för…flyttstädningen. Detta är en sak som man aldrig kommer ifrån. Med tanke på att man själv flyttar in i ett nytt hus, eller lägenhet, vill man ju inte flytta in där de tidigare ägarna lämnat kvar all smuts, bör man ju inte själv göra det. Alltså är det bara att bita i det sura äpplet och städa. När det kommer till flyttstädning är det viktigt att vara noggrann, för att städningen ska godkännas. Det är många saker som ska städas rent; köket, badrummet, sovrummen, balkongen eller altanen.

I köket är det viktigt att göra rent:

1. Spis, och ugnen, plus ugnens plåt och galler. Den ska rengöras både utvändigt, invändigt och bakom spisen.

2. Rengöring av kakel

3. Rengöring av diskbänk

4. Rengöring av köksskåp, både ut- och invändigt

5. Rengöring av kyl och frys både ut- och invändigt

I badrummet bör du rengöra:

1. Toalettstol och toalettringen

2. Dusch, både kran och, väggar och golv

3. Badkar både ut- och invändigt

4. Golvbrunn och alla rör

5. Badrumsskåp och förvaring

6. Väggar och golv

I alla rum bör du rengöra:

1. Väggar

2. Fönsterbrädor

3. Golvlister, karmar, dörrar och dörrlister

4. Alla element och rör

5. Alla fönster

Bor du i Uppsala, eller nära den staden kan du anlita en flyttstädfirma som hjälper dig med städningen. Om du inte känner till någon på rak arm, kan du fråga vänner och bekanta, om de vet eller känner till någon bra städfirma. Gör de inte det kan du googla flyttstädning Uppsala, eller den ort där du bor.

Flyttstädning – vanliga frågor och svar

15 feb 2018

Att anlita hjälp för sin flyttstädning är inget ovanligt, och särskilt i större städer som Stockholm och Göteborg är marknaden stor. Ska man göra det för första gången är det naturligt att man har en del funderingar. Det gäller att man hittar en firma man har förtroende för. I större städer, Göteborg till exempel, har du ett stort urval att välja mellan, vilket gör att du bör kunna hitta en firma som känns bra. I mindre städer är urvalet mindre och det kan därmed vara svårare. Här kan du lära dig lite kring hur det är att anlita en firma för flyttstädning.

Vad måste jag göra innan flyttstädningen?

Olika firmor ställer givetvis olika krav, men det finns ett antal punkter som de allra flesta har gemensamt. Till exempel:

  • Bostaden bör vara tom.
  • Frys och kyl skall vara avstängda. Frysen avfrostad.
  • Fönster och luckor ska gå att öppna. Om de har speciella mekanismer för öppning och stängning är det bra att informera firman om hur de fungerar.
  • Eventuella skador i bostaden, till exempel i golv, fönster eller lister, bör ha kommit till firmans kännedom innan städningen påbörjas.
  • Varmvatten och el får inte vara avstängt. Fortsätt läsa mer om flyttstädning i Göteborg här.

Hur är det med garantier?

Villkoren för garantier skiljer sig mellan olika firmor. När vi tittar på en slumpmässigt utvald firma, baserad i Göteborg, låter de meddela att de ger garanti på alla deras flyttstädningar. En förutsättning för att garantin ska gälla är att du är med på besiktningen efter att städningen är klar. De flesta aktörer har liknande regler som den här firman i Göteborg har.

Hur vet jag att firman är seriös?

Det här är omöjligt att veta till 100 procent på förhand, men genom att ta referenser och titta på omdömen på nätet (om underlaget är stort) kan du veta ungefär vad du har att vänta dig. Se ändå till att vara på den säkra sidan. Har ni någon särskild överenskommelse kan det vara bra att få ned det på papper, till exempel. Spara alltid offerten för att vara på den säkra sidan.

Du kan också dubbelkolla firmans organisationsnummer med Kronofogden och Skatteverket för att bland annat stämma av att de har f-skattesedel och inte har några obetalda skulder. 

Vem står för redskap och medel?

Vanligt är att städfirman tar med sig allt de behöver för att kunna genomföra flyttstädningen. Det här varierar dock mellan olika firmor. Se till att tala om detta på förhand, så att missförstånd kan undvikas.

Konsumentverkets råd för dig som anlitar flyttfirma

1 feb 2018

Hallå Konsument är en webbportal som ger oberoende vägledning till privatpersoner gällande ekonomi, klagomålshantering, offerter m.m. Portalen drivs genom Konsumentverket och kan därmed anses vara mycket trovärdig, objektiv och faktabaserad.

Bland annat har Hallå Konsument en underavdelning gällande vad man bör tänka på när man anlitar flyttfirma. De råd som ges är dessa:

  • Bohag 2010 – Detta är branschöverenskommelser som skapats genom diskussioner mellan Konsumentverket samt branschorganisationerna Sveriges åkeriföretag och Sveriges Möbeltransporters Förbund. Genom att företaget följer Bohag 2010 ökar säkerheten att flytten sker på ett korrekt sätt.
  • Skriv avtal – Ska du bara flytta mellan Bromma och Sollentuna? Eller bär flytten av mellan Malmö och Kiruna? Det spelar ingen roll – Skriv alltid avtal.
  • Tydliga instruktioner / offert – Var noga med vilka instruktioner som ges gällande vad som ska genomföras. Det bästa är att ha detta nerskrivet i två exemplar så det inte ska behöva uppstå onödiga tvister.
  • Rätt att avbeställa – 15 dagar

Följer företaget Bohag 2010 betyder det att avbeställning ska få ske, utan att kostnad uppstår, femton dagar före flyttillfället. Flyttfirmorna får självklart ge ännu bättre villkor om så önskas. Fråga alltid vad som gäller så du inte behöver betala för en flytt som inte blir av.

  • Ingen ångerrätt – Kom ihåg att det inte finns någon ångerrätt på tjänster. Om du ångrar att du anlitat ett företag så kan du alltså inte begära få pengarna tillbaka eller att de ska bära tillbaka bohaget till ursprungliga lägenheten.
  • Tillstånd från Transportstyrelsen- För att försäkring ska gälla krävs det att företaget har tillstånd från Transportstyrelsen. Det går att kontrollera om en flyttfirma har detta eller inte via Transportstyrelsen.se.

Hitta rätt flyttfirma

  1. Google och sök flera

Börja med att Googla efter flyttfirmor i den stad du behöver hjälp i, ex ”Flyttfirma Bromma”. Skriv ner namnet på ett par av de som presenteras. Kom ihåg att du lika gärna kan kontakta flyttföretag från närliggande områden. Bor du i Bromma kan du även söka efter flyttfirmor från exempelvis Solna.

  1. Kontrollera yrkestrafiktillstånd

Gå till Allabolag.se och ange företagsnamnet varpå företagets organisationsnummer visas upp. Detta används sedan på Transportstyrelsens hemsida för att se om företaget har tillstånd eller inte.

  1. Följs Bohag 2010 / Offert

Kontakta kvarvarande flyttfirmor och fråga om de följer Bohag 2010 samt begär en offert på flytten.

  1. Välj företag – Skriv avtal

Välj ett av de företag som gett acceptabelt pris, är ansluten till Bohag 2010 och har transporttillstånd. Kom nu ihåg att skriva ett tydligt avtal gällande vad som förväntas. Dessa avtal går ofta att ladda hem i mallar från internet.

Flyttstädning i Malmö – vad ska man tänka på?

25 jan 2018

De allra flesta föredrar att anlita en städfirma när de flyttar, i stället för att sköta flyttstädningen själv. En flyttstädning är ingen vanlig söndagsstädning – det är oerhört viktigt att arbetet blir ordentligt utfört, annars kan man bli tvungen att göra om alltsammans, eller bekosta en ny flyttstädning.

Bor man i Malmö har man många bra städfirmor att välja på, så det kan löna sig att vara lite petig. För det första bör du välja ett företag med ett bra rykte, och som har lång erfarenhet i branschen. Att vara ute i god tid är viktigt, det gör at du har större välmöjligheter, och även tid att sätta dig in i precis vilka städmoment som de olika städfirmorna erbjuder.

Tillstånd och certifikat

När du hittat en städfirma som verkar bra bör du kolla att de de tillstånd som behövs, exempelvis yrkestrafiktillstånd. De allra flesta städfirmor har alla nödvändiga tillstånd och certifikat s, men det finns alltid en del oseriösa aktörer. Ett plus är om städfirman är ISO-certifierad, framför allt ISO 9001 och ISO 14001, vilket innebär att de har ett miljö- och kvalitetstänk som de arbetar utifrån. Är städfirman ISO-certifierad vet man att man har att göra med en bra och seriös städfirma.

En bra städfirma har även ansvarsförsäkring om något skulle gå sönder i lägenheten, samt tar hela ansvaret för att jobbet blir ordentligt utfört. Om den nya lägenhetsinnehavaren anmärker på städningen tar städfirma den diskussionen utan att du behöver bli inblandad. Finns det skäl för anmärkningen gör de självklart om jobbet.

Vad du måste göra själv

Vissa saker måste man dock tänka på själv inför en flyttstädning. Det finns nämligen några saker som vanligtvis inte ingår. Till att börja med är det normalt sett endast inomhusstädning av bostaden som räknas till flyttstädningen. Trädgård, uthus garage och liknande måste du städa själv, eller betala extra för. I så fall är det också viktigt att du redan vid beställningen kommer överens med städfirman vilka utrymmen du vill ha städade.

Du måste också ta bort alla spikar, skruvar, tavelkrokar och klistermärken som sitter på väggarna. Hål efter dessa måste spacklas och slipas. Gör detta i god tid, gärna i samband med packningen. Hål efter stora skruvar måste vanligtvis spacklas två gånger.

Kyl och frys ska avfrostas. Börja i god tid så att ingen frost finns kvar och lämna luckorna öppna.

Tvättning av väggar och tak ingår vanligtvis inte heller, utan det måste du göra själv. Återigen gäller att du kan ha det som tillval, men det måste beställas innan. När det gäller tak är det framför allt köket som brukar vara aktuellt, om bostaden inte är särskilt nedsmutsad.

Vad gäller nedsmutsningsgrad kan städfirman vid besiktningen upplysa dig om ifall din lägenhet är särskilt nedsmutsad. I så fall kan extrakostnader tillkomma. Dock krävs ganska stor försummelse för att en bostad ska vara i så dåligt skick att den snarare behöver en sanering än en städning.

Utflyttningsdagen

När du flyttar ut måste hela lägenheten tömmas. Städutrustning och dylikt tar städfirman med sig själva. Glöm inte soporna. Lämna nyckeln på överenskommet ställe eller möt upp städpersonalen och överlämna nyckeln. Nu kan du koncentrera dig på din nya bostad och låta städfirman fixa resten! Här kan du läsa mer om flyttstädning i Malmö.

Magasinering vid flytt inom Stockholm

13 dec 2017

Om man ska flytta inom Stockholm men är tvungen att hitta någonstans att göra av sitt bohag under en övergångsperiod finns det många alternativ för magasinering.

Inte alltid optimal planering

Det vanligaste när man flyttar är att man har den nya bostaden redo för inflyttning när man flyttar ut ur den gamla, men i vissa fall är det inte möjligt att få till. Det kan till exempel vara så att den nya lägenheten kräver en omfattande renovering som inte tillåter att man börjar flytta in saker, eller att man sålt sin bostad först och sedan haft svårt att hitta ett nytt boende, med följden att inflyttningsdatumet hamnat för sent.

Har man någon vänlig släkting med en ledig lada man kan ställa grejerna i har man sitt på det torra, men i Stockholm tenderar det tyvärr att vara ganska sällsynt. Här är varje kvadratmeter värdefull och folk har ofta sina hem fyllda till bredden.

Self-storage

Återstår då att försöka hyra ett lämpligt utrymme att ställa grejerna i. I Stockholm finns många så kallade self-storagefaciliteter att välja bland, vilket är den vanligaste formen av förrådsuthyrning. Self-storage innebär att man hyr ett utrymme i ett förrådskomplex, så stort man behöver. Att hyra ett förråd i en self-storageanläggning innebär att dina saker står tryggt och vid ideala klimatförhållande. Du kan dessutom komma åt dem när du vill. Oftast hyr man förrådsplats månadsvis, men är man villig att betala lite mer per dygn finns det även kortare hyrestider.

Dessa anläggningar ligger oftast en bit utanför stan och du behöver antagligen hyra en flyttbil för att frakta dit ditt bohag när du flyttar ut. När du flyttpackar ska du försöka få ner så mycket som möjligt i flyttkartonger, det gör det lättare både när ni bär och när du ska ställa grejerna i ett förråd. Gör du det dessutom i god tid underlättar det när du ska beräkna hur mycket utrymme du behöver för magasinering.

Räkna i kubikmeter

När du beräknar hur mycket utrymme du behöver ska du även räkna med förråden takhöjd. Det går oftast att få in mycket mer grejer än man tror på relativt små utrymmen och det är vanligt att folk överskattar hur mycket plats de egentligen behöver. Flyttkartonger och de flesta möbler går utmärkt att stapla om man är lite försiktig och med lite skickligt pusslande går det bra att få in ett helt bohag i ett  stort förråd.

Ofta har företagen som driver dessa anläggningar smarta beräkningsfunktioner på hemsidan, där du kan klicka i hur många möbler och kartonger du behöver ha plats med. Utifrån får du sedan förslag på lediga förråd i närheten och prisuppgifter. Sedan är det lätt att jämföra mellan de olika anläggningarna och välja det du tycker verkar vara den bästa, billigaste och smidigaste lösningen.

Läs mer på http://www.gopak.se

Avsätt tid för din flyttstädning

12 dec 2017

Det finns en risk att din flytt drar ut på tiden; detta då det finns flera olika moment som kan sabotera din tidsplan. Att få bilen på överenskommen tid är en sak, att bära alla möbler en annan, dålig planering gällande packningen är en tredje. Kort sagt: varje flytt handlar om god planering och det handlar om att varje liten pusselbit måste passa in i nästa för att den ska flyta på så bra som det bara är möjligt. Vi har medvetet lämnat ute den största pusselbiten och den pusselbit som är svårast att få på plats - en flyttstädning. Ser man till en flyttstädning och vad som ingår i en sådan så kan vi bland annat säga att följande ytor och områden ska städas:

Detta - och mer - ska städas vid en flyttstädning:

  • Alla golv
  • Alla lister
  • Alla lådor - in- och utvändigt.
  • Väggarna och taken ska torkas rena
  • Köksbänkar, diskhon, spisen - och ugnen - samt fläkten ska vara rengjorda
  • Allt inne i badrummet: kakel, dusch, handfat och toalett
  • Alla garderober ska vara urtorkade
  • Fönstren ska vara putsade - på alla sidor.
  • Samtliga armaturer ska rengöras
  • Förråd ska sopas ur

Därför ska en flyttstädning genomföras

Detta alltså bara som ett axplock av vad som ska städas. Vad händer då om man inte hinner, är det så farligt att strunta i sin flyttstädning eller bara städa lite halvdant? Ja, du kan säkert svara på frågan själv om du, så att säga, ställer dig på andra sidan.

Hur skulle du känna om du öppnade dörren till din nya lägenhet i Norrköping bara för att upptäcka att det är ostädat? Däri ligger svaret till varför en flyttstädning är viktig att göra - man underlättar för den andre parten i flytten, man förenklar för dennes inflyttning och man gör att personen i fråga kan flytta in med en god känsla i kroppen.

Skulle du inte städa så kan du dessutom blir ersättningsskyldig där du tvingas betala en summa som exempelvis täcker kostnaden för en städfirma som anlitas av de nya ägarna till din bostad. Vi har tre råd om hur du ska göra vid din flyttstädning i Norrköping - eller var du nu än bor - och de ser ut som följer:

  1. Dra av på priset. En möjlighet är att du säljer din bostad i Norrköping lite billigare och där de subventionerade priset innebär att du slipper städa.
  2. Planera bättre. Se till att du verkligen ha tid att genomföra en flyttstädning.
  3. Ta professionell hjälp. Att anlita en städfirma är ingen dum idé - i synnerhet nu då Rut-avdraget finns tillgängligt och där en flyttstädning räknas som en hushållsnära tjänst.

För mer information läs www.flyttstädningnorrköping.net

Köpa bostadsrätt i Stockholm

15 nov 2017

Med decennielånga kötider i den kommunala bostadskön är det ingen överdrift att säga att det råder bostadsbrist i Stockholm. Samtidigt har allt fler hyreslägenheter ombildats till bostadsrätter, vilket ytterligare ökat kötiderna. Bor du i en hyresrätt i en fastighet som är uppe för försäljning har du tillsammans med dina grannar chansen att bilda en bostadsrättsförening och ombilda din lägenhet  till bostadsrätt. Du behöver då oftast ta ett bolån för att finansiera bostadsrättsköpet. Har du ingen lägenhet är det enda alternativet att hyra i andra hand (vilket kan bli fruktansvärt dyrt i Stockholm då lägenhetsinnehavare tenderar att ta ut rejäla överpriser för att passa på att finansiera både det ena och det andra i sitt liv) eller att försöka köpa en bostadsrätt. Är du inte mångmiljonär behövs även här att du tar ett bolån.

Vad krävs för att få bolån?

Om du och dina grannar står i begrepp att ombilda till bostadsrätt är du i sammanhanget lyckligt lottad, eftersom bankerna då oftast inte kräver någon kontantinsats. Detta beroende på att de lägenheter som ombildas säljs ungefär 15% billigare till den nybildade bostadsrättsföreningens medlemmar än dess uppskattade värde på marknaden. Det egentliga sammanlagda värdet på föreningens bostadsrätter är alltså högre än fastighetens marknadsvärde. När er bostadsrättsombildning är klar stiger bostadsrättens värde genast till marknadsvärde, vilket innebär en ekonomisk vinst för bostadsrättsinnehavaren. Detta gör att det oftast är relativt lätt att få bolån vid ombildning till bostadsrätt.

Ska du slå dig in på bostadsrättsmarknaden från scratch är det värre, särskilt om du inte har en större summa pengar undanlagd till en kontantinsats. De flesta banker kräver att man kan betala 15% av bostadens pris i kontantinsats. Snittvärdet på en etta i Stockholms innerstad är 3,5 miljoner vilket betyder att kontantinsatsen då blir drygt en halv miljon kronor. Inget man har i byrålådan som hemmaboende student eller nyinflyttad från landet. Har du ändå lyckats skrapa ihop denna summa via lotto eller välvilliga och välbärgade föräldrar väntar sedan bankens bedömning av din betalningsförmåga. Bankernas lånetak går vanligtvis vid fem gånger årsinkomsten, vilket innebär att för att få låna till ovan nämnda etta behöver din månadslön ligga på ca 50 000 kronor före skatt.

Omöjligt för de flesta

Som synes är dessa villkor omöjliga att uppfylla för de allra flesta och man får söka sig till de förorter och kranskommuner som ligger hyfsat nära ens jobb eller skola. Alternativt kan man köpa en lägenhet i ett område där priserna är billiga just nu, men som beräknas ha potential att locka till sig fler människor med anledning av bra läge, vacker natur eller kommunikationer. I till exempel Söderort har priserna stigit i område efter område längs med båda tunnelbanelinjerna och stora utbyggnader och satsningar på kommunikationer görs för att göra området än mer attraktivt. När man sedan träffar någon man vill bo med slår man sina påsar ihop och skaffar en lite större lägenhet och så vidare. Det viktigaste när man väljer att låna pengar är att man inte pressar sig över sin förmåga utan helt enkelt anpassar sina krav på boende till verkligheten och till sin plånbok.

Att flytta från Norrtälje

3 nov 2017

Det är inte ovanligt att man väljer att flytta till Norrtälje, särskilt från Stockholm. Det ligger nära, är naturskönt och kan erbjuda en söker miljö för barnen att växa upp i. Men det kan komma en dag när det är dags att flytta härifrån. Då gäller det att flytten sköts på ett bra sätt och att man har koll på de aktörer man anlitar för att hjälpa en. Har du redan gjort följande?

Anlita flyttstädning

Givetvis är det högst frivilligt att anlita en entreprenör för att sköta flyttstädningen. Många anser dock att det är värt det med den övrig stress som infinner sig vid en flytt. Att kunna slappna av och fokusera på att transportera bohaget kan vara värt mycket, snarare än att börja städa lägenheten riktigt ordentligt. En flyttstädning är ju inte som en vanlig städning. Det ställs vissa krav på att den som säljer en bostad ska lämna den i ett visst skick. Något officiellt regelverk finns kanske inte, men om den lämnas smutsig har den som köper bostaden skäl att ställa krav eller kanske anlita en städfirma på egen hand, där du får stå för kostnaderna.

Transportera bohaget

Beroende på vart du ska flytta, och hur mycket du har att transportera, kan det finnas skäl att anlita en flyttfirma. Flyttar du från Norrtälje till exempelvis centrala Stockholm, kan det vara skönt att slippa manövrera den stora bilen på egen hand. Är det mycket trafik och du inte är van att köra i rusningstrafik i centrala delarna av Stockholm, kan det kännas särskilt angeläget att låta en entreprenör ta hand om saken.

Numera omfattas flytthjälpen av rut-avdraget. Flyttstädning har gjort det sedan starten, men nyligen expanderades regelverket till att även innefatta själva flytthjälpen. Det här gör det betydligt billigare att leja ut arbetet på en entreprenör. Som vanligt gäller att du ska ha fyllt 18 år och att du har betalat in tillräckligt mycket skatt för att avdraget ska kunna göras.

Mäklare

I Norrtälje finns flera mäklare att använda sig av vid en flytt härifrån. Vissa funderar säkerligen på att sälja huset själv, men då gäller det att man tar sig tid att läsa på och att hela processen utförs noggrant. Undviker man att ta hjälp av en mäklare finns det potential att spara flera tiotusentals kronor, givetvis beroende på vad huspriset är. De flesta mäklare, och så även i Norrtälje, tar en procentuell provision på försäljningen. Det har dock kommit fram mäklarfirmor som alltid tar en viss summa i provision, oavsett vad ditt hus säljs för.

Läs mer på http://www.flyttstädningnorrtälje.biz/.

Planera din flyttstädning bättre

30 okt 2017

En flytt handlar till mångt och mycket om att planera och förutse varje moment i förtid. Det vill säga; för att kunna flytta så effektivt som möjligt så måste man vara ute i god tid och se till att alla moment är lösta innan själva dagen för flytten äger rum. I detta ligger det mycket att kunna beräkna hur lång tid allting tar och att gärna på förhand ordnat med exempelvis hyra av lämpligt transportmedel och att man sett till att man packat allting i kartonger. Det finns dock ett moment i en flytt som är den absolut största anledningen till att planeringen spricker och detta är något som äger rum då man flyttat allting till sin nya bostad.

Det handlar om flyttstädning och om man här ska ge en förklaring till att många misslyckas med just detta moment så handlar det om att man – efter en flytt – har sitt fokus på den nya bostaden samt att man rent fysiskt är tömd på energi och kraft i och med allt bärande. Om du exempelvis här genomfört en flytt i Örebro där du burit tunga möbler, kartonger och dessutom sprungit i en massa trappor så är det inte så konstigt att du är trött – däremot så fungerar dessvärre inte trötthet och brist på energi som en ursäkt till varför du plötsligt kan strunta i din flyttstädning.

En flyttstädning ska ske – om inte man gemensamt inte kommit överens om annat – vid varje flytt och är något som sker för att underlätta för de nya ägarna till bostaden; flyttar du från ett boende i Örebro till ett annat så ser du genom en korrekt flyttstädning till att den nya familjen kan komma på plast. Detsamma gäller även dina förväntningar rörande din nya bostad och skulle du där upptäcka att en flyttstädning inte gjorts så skulle du förmodligen inte bli alltför nöjd, eller hur? Detta blir alltså en slags länk mellan ägarna till bostaden och ett sätt att kunna sluta cirkeln dem emellan.

Ta hjälp och slipp ersättningskrav

Orkar du inte genomföra en flyttstädning på egen hand så finns det dessutom hjälp att få i form av städföretag som erbjuder denna tjänst – något som också finns över hela Sverige; Örebro, Västerås eller Kiruna spelar ingen roll. Om vi däremot ska tipsa dig som vill sköta denna detalj utan extern hjälp så handlar allting om noggrann planering.

Det vill säga; se till att du innan flytten kollar upp vad som ska skötas, hur lång tid det förväntas ta och att du verkligen har alla produkter som krävs för att genomföra denna flyttstädning. Gör du det – och adderar några timmar, en flyttstädning tar alltid längre tid än vad man tror – så har du också goda möjligheter att kunna lämna över nycklarna till de nya ägarna med gott samvete.

Känner du däremot att det kommer att ta för lång till att genomföra din städning i exempelvis Örebro – se till att ringa ett företag så fort som möjligt; det blir alltid billigare än att tvingas betala retroraktiv ersättning till de som köpt din bostad; något som de faktiskt har rätt att kräva av dig. Det finns alltså även en ekonomisk aspekt att ta hänsyn till gällande flyttstädning och inte bara en moralisk. Sköt denna detalj!

← Äldre inlägg