Anlita proffs för din flyttstädning

En flytt – oavsett var den äger rum – följer ofta ett speciellt schema. Det handlar om att man först och främst sätter igång med att planera och att man i god tid kontaktar de som berörs; man måste exempelvis ha ett lämpligt fordon för att kunna frakta allting, man måste ha hjälp med att bära och man måste även se till att man verkligen hinner. I det sistnämnda så innebär det att man i god tid ser till att packa ner sitt bohag i kartonger som man därefter märker upp.

Ett tips gällande detta kan vara att man använder sig av färger snarare än att skriva upp vad som finns i kartongerna i fråga. Det vill säga; stoppar du alla dina böcker i en kartong så märker du denna med röd färg, du stoppar alla dina toalettartiklar i en kartong och märker denna med gul färg och alla din kökssaker stoppar du en i kartong med grön märkning. Det här gör att du på ett enklare och smidigare sätt kan komma på plats i din nya bostad.

Innan du kan göra detta – komma på plats i ditt nya boende – så återstår dock ett moment; ett moment som många dessvärre fuskar med- eller helt struntar i.

Det vi menar med detta är naturligtvis flyttstädning och alla som någon gång har flyttat vet exakt hur jobbig en flyttstädning kan vara. Dels så sker den i slutet av en flytt – man är trött, man har fokus på annat och man är stressad – och dels så är den också väldigt omfattande. Vid en flyttstädning så handlar det nämligen om  att allting ska rengöras – det räcker inte med att dammsuga och torka av golven; utan varje litet skrymsle och vrå måste bli skinande ren.

Som vi sa – tyvärr är det många som inte sköter sin flyttstädning och det här kan också komma att stå dem dyrt. Man är nämligen skyldig att städa ur sitt boende innan man lämnar över nyckeln och om man inte gjort detta på ett tillfredsställande sätt – ja, då riskerar man också att de nya ägarna ställer ekonomiska krav i efterhand.

Använd ditt rut-avdrag för flyttstädning

Tipset gällande en flyttstädning och skötseln kring denna är att man direkt –gärna i samband med att man bokar in fordonet för transporten av möbler – bokar in en flyttfirma som ombesörjer städandet.

Om du exempelvis här bor i Gävle och ska flytta till en annan stad så kommer detta sätt att vara det absolut smidigaste; dels så slipper du återvända för att genomföra en flyttstädning och dels så kommer du också att betala mindre pengar än den summa som de nya ägarna till bostaden kommer att kräva dig på om du fuskat. Dessutom finns det ytterligare en fördel i detta; nämligen att att du vid din flyttstädning i Gävle använder dig av ditt rut-avdrag.

Du kan nämligen i dagsläget välja att anlita ett företag för flyttstädning och därefter dra av en del av – beroende på hur mycket du är berättigad till – beloppet på din deklaration. En summa som du därefter får tillbaka på din skatt.

Denna skattereduktion är helt perfekt att använda sig av just vid en flyttstädning och det spelar här ingen roll om du bor i Gävle, Stockholm eller i Haparanda – rut-avdraget gäller naturligtvis över hela Sverige.

Läs mer om flyttstädning i Gävle här.

 

26 okt 2017