Flyttstädning i Malmö – vad ska man tänka på?

De allra flesta föredrar att anlita en städfirma när de flyttar, i stället för att sköta flyttstädningen själv. En flyttstädning är ingen vanlig söndagsstädning – det är oerhört viktigt att arbetet blir ordentligt utfört, annars kan man bli tvungen att göra om alltsammans, eller bekosta en ny flyttstädning.

Bor man i Malmö har man många bra städfirmor att välja på, så det kan löna sig att vara lite petig. För det första bör du välja ett företag med ett bra rykte, och som har lång erfarenhet i branschen. Att vara ute i god tid är viktigt, det gör at du har större välmöjligheter, och även tid att sätta dig in i precis vilka städmoment som de olika städfirmorna erbjuder.

Tillstånd och certifikat

När du hittat en städfirma som verkar bra bör du kolla att de de tillstånd som behövs, exempelvis yrkestrafiktillstånd. De allra flesta städfirmor har alla nödvändiga tillstånd och certifikat s, men det finns alltid en del oseriösa aktörer. Ett plus är om städfirman är ISO-certifierad, framför allt ISO 9001 och ISO 14001, vilket innebär att de har ett miljö- och kvalitetstänk som de arbetar utifrån. Är städfirman ISO-certifierad vet man att man har att göra med en bra och seriös städfirma.

En bra städfirma har även ansvarsförsäkring om något skulle gå sönder i lägenheten, samt tar hela ansvaret för att jobbet blir ordentligt utfört. Om den nya lägenhetsinnehavaren anmärker på städningen tar städfirma den diskussionen utan att du behöver bli inblandad. Finns det skäl för anmärkningen gör de självklart om jobbet.

Vad du måste göra själv

Vissa saker måste man dock tänka på själv inför en flyttstädning. Det finns nämligen några saker som vanligtvis inte ingår. Till att börja med är det normalt sett endast inomhusstädning av bostaden som räknas till flyttstädningen. Trädgård, uthus garage och liknande måste du städa själv, eller betala extra för. I så fall är det också viktigt att du redan vid beställningen kommer överens med städfirman vilka utrymmen du vill ha städade.

Du måste också ta bort alla spikar, skruvar, tavelkrokar och klistermärken som sitter på väggarna. Hål efter dessa måste spacklas och slipas. Gör detta i god tid, gärna i samband med packningen. Hål efter stora skruvar måste vanligtvis spacklas två gånger.

Kyl och frys ska avfrostas. Börja i god tid så att ingen frost finns kvar och lämna luckorna öppna.

Tvättning av väggar och tak ingår vanligtvis inte heller, utan det måste du göra själv. Återigen gäller att du kan ha det som tillval, men det måste beställas innan. När det gäller tak är det framför allt köket som brukar vara aktuellt, om bostaden inte är särskilt nedsmutsad.

Vad gäller nedsmutsningsgrad kan städfirman vid besiktningen upplysa dig om ifall din lägenhet är särskilt nedsmutsad. I så fall kan extrakostnader tillkomma. Dock krävs ganska stor försummelse för att en bostad ska vara i så dåligt skick att den snarare behöver en sanering än en städning.

Utflyttningsdagen

När du flyttar ut måste hela lägenheten tömmas. Städutrustning och dylikt tar städfirman med sig själva. Glöm inte soporna. Lämna nyckeln på överenskommet ställe eller möt upp städpersonalen och överlämna nyckeln. Nu kan du koncentrera dig på din nya bostad och låta städfirman fixa resten! Här kan du läsa mer om flyttstädning i Malmö.

25 jan 2018